Een wachtpagina bij een redesign van een website?
nieuwe website, usability, wachtpaginaHoewel er op een website niet echt een vervaldatum staat, is het toch vaak zichtbaar als deze niet meer de jongste is. Er komt dan een punt waarop een nieuwe layout zich opdringt. De website wordt hermaakt, met een nieuwe layout, eventueel ook gebaseerd op een vernieuwde huisstijl. Maar wat gedaan met die oude website in de tussentijd?
Bij het vernieuwen van een website zijn er meerdere pistes te volgen voor de bestaande website: ofwel wordt ervoor gekozen de bestaande website zo lang mogelijk online te houden, ofwel kiest men voor een tussentijdse wachtpagina. Voor beide valt wel iets te zeggen.
Een wachtpagina
Met een wachtpagina wordt elke bezoeker ingelicht dat er een heel nieuwe website aan komt. Eventueel kan dit gecombineerd worden met een verwachte lanceerdatum. Minimaal moeten natuurlijk de contactgegevens vermeld worden, zodat een bezoeker nog steeds bij wie hij terecht kan. Bovendien moet er op gelet worden dat alle deeplinks (links die naar pagina's in de oude website verwijzen) ook telkens in deze wachtpagina resulteren.
Het voornaamste voordeel van deze aanpak is dat de nieuwe huisstijl al meteen gebruikt kan worden, ook voor de andere communicatievormen.
De bestaande website zo lang mogelijk online houden
Het alternatief bestaat erin de bestaande website live te houden tot de nieuwe website af is, en pas dan te vervangen.
Een nadeel aan deze aanpak kan zijn dat het bestaande aanbod nog steeds ongewijzigd online blijft staan, en dit is misschien minder gewenst als ook dat mee wijzigt.
Er zijn echter veel meer voordelen dan nadelen aan deze aanpak:
- een toevallige bezoeker die zich in de informatie-fase bevindt, krijgt nog steeds het aanbod te zien. Als deze bezoeker daarentegen een wachtpagina krijgt, is hij hoogstwaarschijnlijk dadelijk weer weg, en loopt uw zaak een mogelijke klant mis,
- naar zoekmachine optimalisatie toe is het eenvoudiger om de bestaande links opnieuw in te stellen naar de nieuwe website, zodat zoekmachines zich niet verslikken in verdwenen pagina's die nadien plots opnieuw verschijnen,
- als de werken aan de nieuwe website om welke reden dan ook uitlopen, of net sneller verlopen dan verwacht, kan de bestaande website zonder problemen iets langer online blijven of iets sneller vervangen worden. Er wordt immers geen verval-datum genoemd (zoals bv wel het geval kan zijn op een wachtpagina)
- er hoeft geen tijdelijke wachtpagina opgemaakt te worden (hoewel de investering hierin vaak toch beperkt blijft)
Wij bij Aurealis zullen in elk geval steeds aanraden de oude website zo lang mogelijk online te houden, tenzij de klant duidelijke redenen heeft om toch een wachtpagina te verkiezen.
Wie is Aurealis
Aurealis is een gedreven onderneming die zich specialiseert in webontwikkeling op maat: van de kleinste website tot een complexe applicatie om uw zaak te vereenvoudigen.
Dit alles wordt uitgewerkt met oog voor kwaliteit, en geleverd met een onberispelijke service, ook na de oplevering!
Onze diensten omvatten webdesign (ontwerpen en ontwikkelen van websites), maar vooral webontwikkeling (online software op maat - webapplicatie ontwikkeling) en ook grafisch werk (drukwerk, logo-ontwerp, storytelling, ...).
Geef ons gerust een seintje, onze service start hier!